De onderzoekers gaan onder meer afweercellen bestuderen om slagaderverkalking te verminderen en onderzoeken of met MRI en kunstmatige intelligentie te bepalen is hoe snel bloedvaten in de hersenen verouderen. Een andere wetenschapper gaat onderzoeken of hartfalen te verminderen is door het hart meer energie te geven.

Deze onderzoekers ontvingen een Dekkerbeurs

• Henk-Jan Mutsaerts, Thijs van Mens, Harsha Devalla, Annette Neele, Louis Handoko en Monika Gladka van het Amsterdam UMC;
  • Jozine ter Maaten van het UMC Groningen;
  • Judith Verhagen van het Erasmus MC;
  • Constance Baaten en Pieter Goossens van het Maastricht UMC;
  • Mervyn Vergouwen van het UMC Utrecht.

Geen Dekkermiddag maar een roadshow

Voorgaande jaren werden de beurzen uitgereikt tijdens de Dekkermiddag, een feestelijke middag waarop de onderzoekers hun onderzoek kort en krachtig presenteren voor een volle zaal. Vanwege de coronamaatregelen was dat helaas dit jaar niet mogelijk. Om de beurzen toch uit te kunnen reiken bedacht de Hartstichting de Dekker-roadshow. Medewerkers van de Hartstichting gingen langs bij onderzoekers met een certificaat, een bos bloemen en een persoonlijke videoboodschap van Hartstichtingdirecteur Floris Italianer.

Goed alternatief

Een van de Dekkerlaureaten is dr. Jozine ter Maaten, cardioloog in opleiding en onderzoeker in het UMCG. Hoewel ze van collega’s al had gehoord over de Dekkermiddagen van afgelopen jaren en ze Dieuwertje Blok graag eens had ontmoet, is ze blij met het alternatief.

Met haar Clinical Scientistbeurs gaat Jozine de aankomende jaren onderzoek doen naar een urinetest die de behandeling van mensen met acuut hartfalen mogelijk kan verbeteren. Haar doel is om de behandeling meer op maat te maken, afgestemd op de situatie van elke individuele patiënt.

Het was echt heel leuk. Ik wist dat ik de dag vrij moest houden, maar dat iemand van de Hartstichting naar Groningen af zou reizen met een persoonlijk felicitatiepakket had ik niet verwacht. Mooi om op deze manier in deze vreemde tijden toch een onvergetelijke dag te hebben. Het is natuurlijk wel echt een mijlpaal die je wil vieren. Met het pakket en de persoonlijke boodschap van de directeur is dat goed gelukt!
— Dr. Jozine ter Maaten
Jozine ter Maaten ontvangt een cheque van haar Dekkerbeurs

Over de Dekkerbeurzen

De Dekkerbeurzen worden dit jaar voor de 34e keer toegekend. Ze zijn vernoemd naar dr. E. Dekker, oud-directeur van de Hartstichting. Hij was in Nederland de initiator van de burgerhulpverlening bij een hartstilstand. De Hartstichting kreeg dit jaar 66 aanvragen. Met de beurzen stelt de Hartstichting de onderzoekers in staat om zich langdurig bezig te houden met wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten. Daarmee kunnen ze een volgende stap in hun carrière als onderzoeker maken.

Vraag ook een Dekkerbeurs aan

Bekijk de verschillende Dekkerbeurzen, de voorwaarden en de deadlines.