Professionals.Hartstichting.nl wordt geladen

Totstandkoming

• Gestart in 2014

In 2014 hebben we het initiatief genomen tot het opstellen van een nationale onderzoeksagenda voor hart- en vaatziekten.  De onderzoeksagenda is destijds opgesteld door artsen, patiënten en onderzoekers en bevatte vijf topprioriteiten.

Eerst organiseerden we een reeks groepsgesprekken. Daarin vroegen we wat de meest urgente problemen zijn op het gebied van hart- en vaatziekten. Aan welke onderwerpen moet extra aandacht besteed worden, om snel nieuwe oplossingen te bereiken? Het ging om groepsgesprekken met in totaal meer dan 150 personen, onder wie wetenschappers, zorgverleners, patiënten en hun naasten, vrijwilligers en donateurs.

Op basis van deze gesprekken is een lijst gemaakt van zeventien onderzoeksthema’s. Daarna konden mensen via een online vragenlijst aangeven welke van deze onderwerpen ze het belangrijkst vonden. Bijna 12.500 mensen brachten hun stem uit. De top vijf behaalde een plaats op de onderzoeksagenda.

• Geëvalueerd in 2019-2020

In 2019 en 2020 hebben we de onderzoeksagenda geëvalueerd. We hebben op een rij gezet wat we de afgelopen jaren op de verschillende thema's hebben gedaan en bereikt, en wat er de komende jaren nodig is. Dit deden we opnieuw samen met patiënten, artsen en wetenschappers.

De conclusie is dat de vijf thema’s nog onveranderd belangrijk zijn. De komende jaren blijven we hier dan ook vol op inzetten. Waar nodig hebben we de doelstellingen nog wat aangescherpt. We zijn nu nieuwe plannen aan het maken om de doelen zo snel mogelijk te bereiken.

Benieuwd naar de volledige evaluatierapporten per thema? Deze vind je op de afzonderlijke thema-pagina’s via de keuzeknoppen hierboven.

• Terugblik in drie interviews

Hoe kijken sleutelfiguren van toen op het ontstaansproces van de onderzoeksagenda? We vroegen het Hermien Nieuwenhuijsen, Rebecca Abma-Schouten en professor Wiek van Gilst in drie interviews.

Hermien Nieuwenhuijsen, Rebecca Abma-Schouten en Wiek van Gilst
    Eyeopener: onderzoekers stemmen nauwelijks anders dan patiënten!
    — Professor Wiek van Gilst

Heb je vragen?

Neem contact op met de afdeling Onderzoek en Zorginnovatie. Mail naar [email protected].